Er du leder i et firma, og har du ansatte under deg som du skal engasjere? Da bør du lese vår artikkel. Her gir vi deg nemlig de beste tipsene og rådene for hvordan dere kan skape glede og engasjement på arbeidsplassen. 

Det er utrolig viktig med glade ansatte. Det viktigste av alt er å lytte til sine ansatte og vise dem tillit, men utover det så er det en rekke ting man kan gjøre i hverdagen som kan få dem til å føle seg som en del av et lag. En ansatt som identifiserer seg med firmaet, vil alltid gjøre det lille ekstra – noe som betaler seg i lengden. Hva kan man så gjøre for å skape den gode stemningen i hverdagen? Her er tipsene. 

Skap en lagånd

De ansatte jobber sammen i team hver eneste dag, og som kollegaer kan det i de fleste tilfeller fungere helt fint. Ved at man ordner med sosiale arrangementer og morsomme ting i hverdagen, kan man forsterke båndet mellom de ansatte. Meld dere på konkurranser, kanskje det er en stafett i byen deres, eller kanskje dere skal ha en matlagingskonkurranse? 

En god ide her er å investere i litt reklameartikler – altså produkter med firmaets logo på. Dere kan for eksempel trykke opp T-skjorter med logo for et sportsarrangement eller en lagkonkurranse. Dette skaper engasjement og spenning i hverdagen, og ved å gi disse produktene til de ansatte vil de også bruke dette i hverdagen, noe som igjen styrker deres merkevare. 

Små gleder i hverdagen

Alt trenger ikke heller koste penger eller investeringer. Det trenger heller ikke alltid være store arrangementer eller ting som skal planlegges i lang tid. Det er ofte de små tingene i hverdagen som teller, og som skaper en god stemning og glede på kontoret. Kanskje man skal ha en tradisjon hvor ledelsen kommer med kake eller god mat når noen har bursdag? Eller hva med å arrangere en frokostsamling en dag i uken? Det trenger heller ikke være mer enn å oppmuntre til sosiale kaffepauser, eller at de ansatte kan gå seg en tur i løpet av arbeidsdagen for å trekke litt god og frisk luft i dagslyset. 

Det er de små tingene i hverdagen som gjør at en ansatt føler seg ivaretatt og satt pris på. En ansatt som identifiserer seg med firmaet og som føler at ledelsen ser en og setter pris på en, vil automatisk yte mer og trives bedre på jobb. det er med andre ord en vinn-vinn-situasjon for alle parter å investere litt tid og penger i dette.