Hvis du har planer om å starte en egen restaurant eller kafe, da er det viktig å ha en klar og tydelig plan for markedsføringen. Det nytter ikke at alle på kjøkkenet yter sitt beste hvis det ikke kommer noen gjester, derfor er effektiv markedsføring noe av det aller viktigste du gjør.
Markedsføring som er tilpasset publikum
Det er åpenbart slik at ethvert spisested er unikt, både med tanke på lokasjon, målgruppe og en mengde andre faktorer. Det er viktig å lage en markedsføringsplan som er tilpasset disse spesifikke faktorene.
For eksempel er det noen restauranter som ikke trenger å markedsføre virksomheten på fasaden, men for mange andre kan plakatrammer og god profilering av vinduer og dører bidra til å skape mer trafikk og salg.
Det finnes ikke noe riktig og galt svar når det gjelder hva som egentlig passer til akkurat ditt spisested, men du bør kunne begrunne beslutningen din. For «vanlige» restauranter vil det som en tommelfingerregel være positivt med lokal profilering og markedsføring.
Digital annonsering som styrker den fysiske virksomheten
Å servere mat og drikke er per definisjon noe som foregår i den fysiske verden, men i dag er det likevel mange restaurantbesøk som begynner i digital form. Mange gjester vil sjekke både meny, åpningstider og eventuelle omtaler på nett lenge før de kommer inn døren, derfor er det viktig med tilstedeværelse på nett.
Samtidig skaper også internett et svært transparent miljø, noe som fører til at restauranter virkelig må skjerpe seg for å levere en utmerket opplevelse hver eneste gang. En enkeltopplevelse kan få store konsekvenser hvis en omtale sprer seg, det fører også til at det er viktigere enn noensinne å være proaktiv i sosiale medier og andre digitale kanaler.
Skreddersydd markedsføring tilpasset målgruppen passer også svært godt på nett, og en kombinasjon av nøye utvalgte fysiske og digitale markedsføringsvirkemidler fører til suksess.