Vegetariske retter

Chili cheese tops – egner seg godt til et mellommåltid eller snack. Chili cheese tops er også godt å servere til koldtbord eller liknende med andre retter.

Chili sin carne – en herlig variant av den kjente chiligryten, chili sin carne

Eggerøre – kan serveres til alle måltider. Server eggerøre med brød og pålegg til frokost eller kveldsmat, med bønner til middag eller til koldtbord med deilig avokado.

Falafel – begynner å bli en populær vegetarisk og vegansk matrett. Det er av god grunn, for falafel er som tatt ut av det libanesiske kjøkken og er en smaksopplevelse som du bare vil ha mer av.

Gresk salat – er en nydelig salat fra det greske kjøkken. Gresk salat lages med blant annet de gode greske råvarene tomater, oliven og fetaost.

Gresskarsuppe – en herlig grunnoppskrift på gresskarsuppe som du enkelt kan variere og endre slik du vil ha den. Herlig med gresskarkjerner eller kruttonger og brød til.

Kikertsalat – En herlig og enkel kikertsalat. Kikerter er en utrolig god proteinkilde, som hovedingrediens i denne salaten

Kålsalat – bør du prøve om du vil ha noe frisk, sunt og godt. Kålsalat passer til tilbehør eller hovedrett alt etter eget ønske.

Linsesuppe – en mettende og varmende suppe for vegetarianere. Lag denne herlige og proteinrike linsesuppen på under 20 minutter.

Lun potetsalat – nydelig som tilbehør eller hovedrett om du tilsetter litt proteiner. Lun potetsalat passer god til koldtbordet eller grillmat.

Pakora – oppskrift på en smakfull snack fra India. Pakora er sprøe frityrkokte baller med masse smak

Pannebrød – kan serveres som tilbehør til middag eller i matpakken. Pannebrød smaker kjempegodt med for eksempel sjokoladepålegg på.

Pitabrød – lag enkle og mer smakfulle pitabrød selv. Fyll pitabrødene med hva du ønsker

Pogaca – herlig fylt bakst er pogaca. Lag disse pogaca med poteter istedet for et mettende måltid

Pommes Anna – er en deilig potetrett på fransk vis. Pommes Anna tar litt tid å lage, men det smaker helt fantastisk.

Ratatouille – en herlig fransk pannerett. Lag ratatouille av ferske grønnsaker i en og samme stekepanne.

Ravioli – er pastaputer som du fylles med kjøtt eller grønnsaker. Dermed passer ravioli perfekt om du ønsker å prøve en vegetarisk rett eller om du allerede ikke spiser kjøtt.

Risotto – en herlig gryte der ris kokes med vin, buljong og smør til en kremet konsistens. Denne risottoen lages med herlig ost, sopp og løk til en herlig rett.

Rødbeteburgere – herlige vegetariske burgere med rødbete. Server rødbeteburger med brød, stekte grønnsaker, saus og/eller en deilig salat. Bare fantasien setter grenser for hvordan du serverer rødbeteburgere.

Samosa – er en indisk forrett eller buffet-rett. En filodeig formet i en trekant og tradisjonelt fylt med en grønnsaksblanding av potet, erter og krydder.

Shakshuka – er en herlig og krydret eggerett i en tomatsaus. En skikkelig god og varmende rett som kan nytes hele dagen. Server shakshuka gjerne med noen skiver brød.

Spinatlasagne – en spinatlasagne der jeg erstatter kjøttet med spinat. En vegetarisk spinatlasagne som er både lettere og sunnere enn alminnelig lasagne

Spinatsalat – en herlig og sunn spinatsalat. Her tilbereder jeg spinatsalaten med sommerlige smaker

Tomatsaus – prøv denne deilige tomatsausen som tilbehør eller hovedrett. Tomatsaus passer til overranskende mye, bare prøv det selv.

Tostada – nydelige smaker fra det spanske kjøkken. Tosatada kan lages med kikerter eller bønner og smaker fantastisk.

Øllebrød – er godt til frokost, lunsj eller kveldsmat. Øllebrød lages av gamle brødrester, som er perfekt for å unngå å kaste mat.

 

Print Friendly, PDF & Email