Elsker du potetmos, men samtidig ønsker å unngå for mye av den karbohydratrike poteten? Da er blomkålmos et utmerket utmerket alternativ. Du kommer til å bli overrasket over hvor godt dette faktisk smaker.

Nå tenker du kanskje: «Hvorfor i himmelens navn skal jeg da bytte ut min herlige, luftige potetmos?». Det trenger du da ikke sier vi da, med mindre du f.eks  ønsker å legge om til en paleo (stenalderdiett) eller LCHF-diett, vil ned i vekt, eller bare ønsker å få i seg mer grønnsaker og gode næringstoffer. Blomkål inneholder nemlig lite stivelse og har et vesentlig lavere kalorinnhold enn poteter, høyere fiberinnhold og mer næringsstoffer.

Oppskrift på blomkålmos

Du kan tilsette alle mulige slags smaker til en blomkålmos i form av krydder, urter, stekt sopp, eller hva du nå måtte ønske, akkurat som du kan med vanlig potetmos.

blomkålmos

Ingredienser:

  • 1 blomkålhode
  • 45g smør
  • Krydder eller andre ønskede smaker
  • Salt og pepper

Slik lager du blomkålmos:

  1. Ta av de grønne bladene og stokken fra blomkålem, og del blomkålen i små buketter.
  2. Damp blomkålen i vann. Det er viktig at blomkålen dampes og ikke kokes – dvs.  tilsett litt vann i en gryte med en sikt eller dampinnsats før du legger i blomkålen slik at den ikke ligger i vann, og sett på et lokk.
  3. Damp blomkålen i ca. 10-15 minutter til den er helt mør. *
  4. Legg blomkålen over i en foodprosessor eller blender med smør, krydder og salt.
  5. Mos blomkålen helt. Det kan ta litt tid å få ut alle klumpene, så ha tålmodighet. Ikke tilsett væske. Skrap ned det som setter seg i sidene en gang imellom, så alt blir most ordentlig.
  6. Smak til når mosen har fått den riktige konsistensen.

* Hvis du ikke får til å dampe kan du også koke blomkålen i litt vann før du presser vannet ut av den ved å legge den i et dørslag og drene den ved hjelp av en potetmoser.

Du kan servere blomkålmosen til alle de rettene du normalt ville brukt potetmos.

Blomkålmos som LCHF

Som nevnt er blomkålmos et godt alternativ når du følger LCHF-dietten. LCHF betyr jo at du vil spise færre karbohydrater (spesielt sukker og stivelse) og mer fettholdig mat. Når man følger en bestemt diett er det lett at man ender opp med å savne noen matvarer. Dersom dette er potetmos, så er blomkålmos en meget god erstatning

Blomkålmos med ost

Dersom du synes at det mangler noe i blomkålmosen så kan du med fordel blande inn 100g neutral kremost eller parmesan i oppskriften ovenfor. Osten tilsettes samtidig med smøret. Denne tilførselen av ost gir et løft til både smak og konsistens , samtidig som det gir økt fettinnhold som er utmerket ved LCHF.

Blomkålmos med mer grønnsaker

Dersom du ønsker å tilsette mer grønnsaker eller ønsker mer smak i blomkålmosen, kan du med fordel tilføre andre grønnsaker som brokolli, gresskar eller rotgrønnsaker.

 

Som du kan se av alle de ulike alternativene nevnt ovenfor er det mange muligheter i en blomkålmos. Prøv deg frem med forskjellige versjoner for forskjellige og nye smaker. Skriv gjerne en kommentar om du finner frem til gode oppskrifter.

Velbekomme!

Prøv også noen av våre andre blomkåloppskrifter her!

Summary
recipe image
Recipe Name
Blomkålmos
Published On
Preparation Time
Cook Time
Total Time
Average Rating
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)
Print Friendly, PDF & Email