Blomkålris har blitt veldig populært i forbindelse med at økt forskning har vist at det visstnok er usunt å spise for mye stivelse. Det er lite kalorier i blomkålris, de er lette å tilberede, og det er enkelt å variere dem. Blomkål inneholder også en rekke gode næringstoffer som du ikke får med vanlig ris.

Blomkålris har også blitt populært fordi det også ligner veldig på vanlig kokt ris slik at du enkelt og med fordel kan servere blomkålris som et alternativ til alle retter der du vanligvis ville brukt  ris, men utover det har den også en rekke bruksmuligheter, som f.eks i base i blomkålpizza, blomkålpure, blomkålsalat.

Oppskrift på blomkålris

Det er som nevnt veldig enkelt å tilberede blomkålris. Du kreves ikke mange ingredienser, og tilberedningstiden er kort. Men så kan du legge til andre ingredienser dersom du ønsker det.  Det er fint å lage masse blomkålris når man først lager det, for det holder seg godt lenge i kjøelskapet hvis du oppbevarer det i en lukket pose.

 

blomkålsris

Ingredienser:

  • Blomkålhode(er)
  • Krydder – løk, hvitløk, tørkede krydderurter, karry, chilli, paprika, muskatt, salt og pepper. Det er ditt valg!
  • Litt kokosolje eller kokende vann.

Fremgangsmåte:

  1. Fjern de grønne bladene fra blomkålhodet, og rasp blomkålen slik at det får samme form som ris – du kan gjerne bruke en foodprosessor eller blender, men det gir ikke helt samme form.
  2. Stek ønskede krydder i litt olje i en panne/gryte
  3. Tilsett blomkålen og stek i ytterligere fem minutter
  4. Dersom du ikke ønsker å bruke olje, heller du bare litt kokende vann over blomkålen og krydder og lar det trekke i et par minutter, før du heller ut vannet.
  5. Smak den varme blomkålrisen til med mer krydder

Blomkålris i baking

Du kan naturligvis velge å servere den varme blomkålrisen som tilbehør til middagen, men du kan også bruke det enten som helt eller delvis alternativ til mel i baking av brød, boller, pannekaker og lignende bakverk. Lager du f.eks pannekaker med blomkålris kan du med fordel lage dem til middag ved å tilføre hvitløk og tørkede krydderurter. Du kan også lage de som dessert ved å tilføre kanel og vaniljesukker.

Du kan derfor enkelt tilføre blomkålris i kaker. Blomkålris smaker ikke så mye i seg selv, så det er mer på grunn av de mange sunne fordelene – fibre, B- og C-vitamin, fosfor og kalsium – du får glede av når du tilsetter blomkålris til din baking.

Å tilføre det til baking gir også en enkel måte å bruke opp blomkålris.

Blomkålris i salat

En annen måte du kan bruke blomkålris er å tilføre det i en salat.

Blomkålris kan brukes i salater med majonessaus som f.eks tunfisk- eller eggesalat, eller de kan blander med f.eks linser, løk, purrer og chilli til en lun salat, eller blandes med halve cherrytomater, mais og vårløk til en blandet salat med vinaigrette-dressing til.

Blomkålris er perfekt når du følger LCHF dietten

Hvis du spiser etter LCHF-prinsippene, så er blomkålris det ideelle valget som tilbehør der du vanligvis ville brukt ris.

Dette er jo fordi du under LCHF-prinsippene ikke ønsker å spise mat med mye sukker og stivelse, som f.eks brød, poteter, pasta og ris. LCHF står for Low Carb, High Far (få karbohydrater, men mye fett).

Ris består stort sett av stivelse med over 3/4 av sitt næringsinnhold. Blomkål inneholder sammenlignet ca. 2.5g stivelse pr 100g. Det er stort sett ganske lik mengde fett i både ris og blomkål, men blomkålen gir ca fire ganger færre kalorier og mer fiber per 100g kokt vare enn ris. En normal porsjon blomkålris veier ca. 150g, som gir ca. 50 kalorier. Spiser du til sammenligning 150g kokt ris får du 200 kalorier. Det er en vesentlig forskjell, men du velger nå selv – blomkålris er uannsett et smakfullt og sunt valg.

 

Blomkålris som tilbehør, men til hva?

Det enkle svaret er stort sett allt du normalt ville brukt ris til. Personlig bruker jeg det mest til kylling i karry, så jeg ikke trenger normal ris. Generelt vil du enkelt kunne bruke blomkålversjonen av ris til indiske og kinesiske og thailandske retter og andre gryteretter der du normalt ville brukt ris. Det er viktig å være oppmerksom på at krydringen av risen bør bli justert avhengig av den retten du ønsker å lage.

En favoritt er å bruke blomkålrisen som tilbehør til en digg stek slik at retten får et skikkelig LCHF preg.

 

Print Friendly, PDF & Email
Summary
recipe image
Recipe Name
Blomkålris
Author Name
Published On
Preparation Time
Cook Time
Total Time
Average Rating
51star1star1star1star1star Based on 2 Review(s)