Frokost

Frokost er dagens første måltid. Det sies også å være et av de viktigste, for å få kroppen i gang til resten av dagen. Dersom du spiser en god frokost skaper du et godt grunnlag for deg selv og dagens måltidsrutiner. Noen liker best å slumre om morgenen å hoppe over frokosten, mens for andre er frokosten måltidet som setter standarden for enhver dag. Det sies faktisk at manglende frokost kan gå ut over konsentrasjon, humær og læringsevne. Derfor har vi samlet en rekke oppskrifter som kan benyttes av både de som ønsker noe raskt og enkelt og de som har mere tid om morgenkvisten. Noen av oppskriftene kan lages dager i forveien, noen er raske og enkle som kan lages om morgnen, men dersom du har mere tid har vi også gode oppskrifter for det.

Bakst – hva er vel bedre enn fersk bakst til frokost? Gjør en innsats for resten av uken og bak i mengder som kan fryses ned.

Raskt – i en travel hverdag er det ofte nødvendig med rakse tips til frokosten, om den i det hele tatt skal rekkes å inntas.

Amerikanske pannekaker – skikkelig tykke og luftige pannekaker. Server amerikanske pannekaker med sirup til for en tradisjonell og amerikansk frokost

Bananpannekaker – gode og søte pannekaker med skikkelig modne bananer. Lag bananpannekaker for en skikkelig god frokost

Chiapudding – skikkelig sunn og næringsrik frokost. Chiafrø er supermat med masse næringsrike frø, som eser ut i væske og skaper en chiapudding

Croissant – skikkelig fransk frokost. Lag hjemmelagde croissanter for en herlig frokost selv om det tar litt tid.

Eggerøre – en enkel og rask eggerett som er herlig til frokostbordet. Bland og stek enkelt en eggerøre med egg, melk og krydder

Eggerøre – server med godt brød og tilbehør som pølser, bacon, avokado, laks, eller det du måtte øsnke, så får man ikke bedre frokost. Dekk bordet, server godt eggerøre med tilehør og få en herlig start på dagen.

Gulrotrundstykker – rasp opp gulrøtter og tilsett i deigen for saftige og gode gulrotrundstykker til frokost

Grove rundstykker – rundstykker med frø, korn og grovere mel. Grove rundstykker er mettende og næringsrike og holder deg mett i mange timer

Havregrøt – god og næringsrik frokost som holder deg mett lenge. Lag enkelt og raskt havregrøt til hele familien

Kaldhevete rundstykker – sett deigen om kvelden og la heve hele natten og bak enkelt og raskt ut rundstykkene om morgenen for ferske rundstykker om morgenen. Herlige kaldhevete rundstykker er optimal hverdagsfrokost som føles som skikkelig luksus.

Lapper – lag enkelt små lapper med forskjellige rester. For næringsrike lapper som metter godt kan du bruke rester av havregrøt eller chiapudding

Leverpostei – lag hjemmelaget leverpostei som kan nytes som pålegg. Server gjerne varm med bacon til.

Omelett – en proteinrik og mettende frokostrett. Stek en eggeblanding som du fyller med diverse fyll

Pannekaker – en herlig helgefrokost der man har god blir perfekt med hjemmelagde pannekaker.

Proteinrike rundstykker – hjemmelagde rundstykker med mer proteiner. Lag disse proteinrike rundstykkene til en god frokost eller matpakke

Rugbrød – er et perfekt tilskudd til forkostbordet. Lag ditt eget rugbrød som både er godt og næringsrikt.

Steinalderbrød – skikkelig paleobrød til frokostbordet. Lag steinalderbrød med forskjellig frø og korn

Sunne pannekaker – oppskrift på pannekaker med lite sukker og fett. Sunne pannekaker er gode og saftige, men ikke så søte som ellers

Surdeig – lag rundstykker eller brød med surdeig. Det tar litt tid å lage surdeig første gangen, men så har du en starter som du kan bruke videre flere ganger.

Sylte – lag hjemmelaget sylte som pålegg. Velsmakende og enkel oppskrift på sylte

Print Friendly, PDF & Email