Chiapudding er en slags pudding laget med chiafrø. Chiafrø har blitt mer og mer populær på grunn av sitt gode rykte som en næringsrik «supermat». Chia er frøene fra en blomsterplante fra myntefamilien som kommer fra Mexico og Guatemala. Blomsten er kjent under navnet Salvia Hispanica, men det er ikke dette som er så interessant ved disse frøene. Det er derimot de gode egenskapene de holder.

Chiafrø består nemlig av de gode omega-3 fettsyrene – ikke mindre enn 20% – som er gode for både hjernen og kropp, itillegg til et høyt innhold av proteiner, fiber, kalsium og antioksidanter.

Skal bløtlegges

Chiafrøene kan bløtlegges i vann – eller annen væske. Frøene svulmer opp når de kommer i kontakt med væske og eser ut til flere ganger sin opprinnelige størrelse. Denne egenskapen sammen med dets høye fiberinnhold bidrar til at chiafrø er spesielt velegnet i slankekurer og dietter fordi det gir en god metthetsfølelse som varer lenge.

Fra chiafrø til chiapudding

Du kan bruke chiafrø i din morgenyoghurt eller havregrøt, men du kan også lage et eget måltid, chiapudding med dem. Denne oppskriften gir fire porsjoner. Selv om porsjonene ser små ut, er de er faktisk store nok til å mette.

Chiapudding

 

Ingredienser til 4 porsjoner

  • 6 ss chiafrø
  • 8 ss kokosmel
  • 3 ts agavesirup
  • ½ ts vaniljesukker
  • 1 mango
  • Kokosflak
  1. Bland melk, chiafrø, kokosmel, agavesirup og vaniljesukker i en bolle som du setter i kjøleskapet i minst en time, men gjerne hele natten
  2. Skrell mangoen om morgenen og del den i mindre biter som du blender til en pure
  3. Ta chiapuddingen ut av kjøleskapet før du rører gjennom den
  4. Fordel puddingen i porsjonsboller, fordel mangoen i hver bolle og topp alle med enten ferske eller tørkede kokosflak

Når chiafrøene oppløses i væske får de nesten en geleaktig overflate som i begynnelsen kan føles ganske spesiell i munnen – noen mener faktisk at det får dem til å gli gjennom fordøyelsessystemet raskere, men det skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke funnet noen bevis for. Men forbered deg selv uansett på en annerledes smak og fornemmelse enn du er vant til.

 

Chiafrø er supermat

Chiafrø er, som sagt, supermat. Supermat er matvarer som kan bidra til at du blir sunnere og gi deg mer energi – selv om du kun spiser litt av dem. Vi finner også mandler, yoghurt, blåbær, søtpotet og hvitløk blant annet under denne kategorien.

Jeg var innom flere butikker før jeg endelig fikk kjøpt chiafrø, men heldigvis blir de mer og mer vanlige og enklere å få tak i. De kan faktisk nå kjøpes i de fleste litt større matbutikker, helsekost-forhandlere, eller diverse nettbutikker.

Finn mer inspirasjon til gode frokostoppskrifter.

Summary
recipe image
Recipe Name
Chiapudding
Published On
Preparation Time
Cook Time
Total Time
Print Friendly, PDF & Email