Spinatsalat smaker best med fersk spinat. Spinatsalat vil variere i smak etter når på sesongen spinaten er plukket. Bladene vil være små, men grønne og smakfulle tidlig i sesongen, og så etterhvert bli grovere og mer smakfulle sent i sesongen.

Det har lenge vært en myte at spinat er rik på jern og en utrolig sunn grønnsak. Spinat ble også veldig kjent da Skippern ble kjent for å spise spinat for å bli sterk. Og ja, spinat har et høyt innhold av jern,  men så har den også et høyt innhold av oksalsyre. Oksalsyre forhindrer nemlig kroppen i å oppta både kalk og jern, så da går det liksom litt opp i opp dette jernopptaket.

Oppvarming av spinat

Spinat har også lenge vært kjent som en fryktet grønnsak, som en grønn bladgrønnsak. Bladgrønnsaker har et rykte for å bli giftige når de blir oppvarmet ettersom de inneholder nitrat. Noen bakterier kan nedbryte nitrat til det helseskadelige nitrit under oppvarming. Men heldigvis er det slik at om man følger noen forholdsregler fjerner man denne risikoen.

Men, dette skulle jo være en spinatSALAT, og ja, man kan spise varm spinatsalat, men denne skal være kald. Så du trenger ikke engste deg for denne nitriten. Og ja, selvom jeg skrev at det er helseskadelig oksalsyre i spinaten, så er det ikke skadelig med mindre du spiser store mengder hver eneste dag.

Spinatsalat

Spinatsalat – oppskrift

Når jeg lager spinatsalat, så bruker jeg det som frister og har tilgjengelig den dagen. Det eneste jeg alltid bruker er selvfølgelig spinat, ristet frø og en eller annen form for ost. Her får du oppskriften på en variant jeg ofte lager om sommeren

Ingredienser

  • 150 g spinat
  • 1 moden mango
  • 25 g solsikkekjerner
  • litt olje
  • 100 g fetaost
  • 1 avokado
  • Salt

Slik lager du spinatsalat

  1. Skyll spinaten godt, og tørk den lett med et håndkle
  2. Legg spinaten i en passende stor bolle.
  3. Skrell og skjær opp mangoen i små biter, og legg den i skålen med spinaten
  4. Skjær opp fetaosten i små biter og legg også denne i salaten
  5. Stek solsikkekjernene i litt olje på en varm panne. Rist pannen eller rør i den så de ikke brenner seg fast – tro meg, det går for
  6. Ta pannen av varmen og tilsett litt salt i de varme solsikkekjernene.
  7. Mens solsikkekjernene avkjøles kan du skrelle og skjære avokadoen i små biter som du tilfører i salaten. Det er best å tilsette avokadoen sist ettersom den raskt blir brun i fargen.
  8. Vend salaten godt sammen, og strø til slutt med solsikkekjernene. Server straks

Spinatsalaten smaker herlig til grillmat, stekte retter, gryteretter og alle retter du har lyst til å servere en salat til.

Velbekomme!

Summary
recipe image
Recipe Name
Spinatsalat
Author Name
Published On
Preparation Time
Cook Time
Total Time
Print Friendly, PDF & Email