Kunstig intelligens kan bli en viktig del av både kundesikkerhet, spillopplevelse og spillutvikling i fremtiden. Dette viser en rapport som er laget av XonBet, en kjent aktør innenfor online casinobransjen i Norge. Her skal vi gå gjennom alle muligheter som kunstig intelligente systemer har å by på i fremtiden for å forbedre spillopplevelsen og sikkerhet.

Spillopplevelsen kan tilpasses spillere bedre

I dag kan online casino gi deg spillanbefalinger basert på hva som er populært blant medlemsbasen sin, og gi anbefalinger på denne måten. Men ulempen med dette er at vi har alle forskjellige preferanser når det kommer til spill, og kunstig intelligente roboter kan analysere bedre hvilke spill du er interessert i ved å gå gjennom din spillhistorikk.

Dette gir muligheten for å tilpasse casinoopplevelsen enda mer ved å velge ut titler som er mer tilpasset dine preferanser av oppsett, tema og funksjoner på for eksempel spilleautomater.

Typisk har online casino over 2000 spill eller mer å velge mellom, slik at det kan være utfordrende for spillere å få oversikt over alt de tilbyr. Kunstig intelligens vil være din personlige rådgiver om hvilke spill du kommer til å like.

Andre muligheter med kunstig intelligens, er at spillutviklere kan skape mer troverdige spillopplevelser for eksempel gjennom virtuell sport eller spillautomater. Istedenfor NPC-er som har faste bevegelser og kan være noe forutsigbare, kan kunstig intelligente karakterer gi en ny dynamikk og mer spenning.

Bedre tilpasning av kampanjer og spilltilbud

Det er en enorm konkurranse på pengespill på nett, og det er viktig for alle casino å følge med på trendene innenfor denne bransjen. Dette kan for eksempel være spill som er populære for tiden på andre casino, og hvilke typer kampanjer de har for å lokke til seg spillere.

Ved å identifisere hva som fungerer godt hos andre casino, kan flere aktører på markedet forbedre sitt tilbud og sørge for å ivareta spillernes interesser hele tiden.

Kunstig intelligens kan også tilpasse tilbud for hver enkelt spiller, slik at de føler at de blir bedre ivaretatt enn hos andre casino. De kan få oppfølgning og flere fordeler etter hvert som de spiller.

Kundeservice på alle språk og raske svar

En av utfordringene med å planlegge kundeservice til online casino er at det er spillere fra hele verden som ikke nødvendigvis er så flinke i engelsk. Selv om nettsidene kan være oversatt til mange forskjellige språk, er det mer vanlig at spillere tar kontakt med kundesenteret dersom de har spørsmål om vilkår og betingelser opp casinoet.

Men å ansette kundeservice medarbeidere på mange forskjellige språk kan være svært kostbart og vanskelig å koordinere for online casino. Derfor kan kunstig intelligente roboter være den perfekte løsningen.

De fungerer på den måten at all informasjon fra casinoet er “matet” inn i chatboten, og kan oversette informasjonen til alle språk slik at det ikke er rom for misforståelser. Dette skaper mer fornøyde kunder som vil få bedre svar på spørsmålene sine, og også redusere køen på kundeservice, i og med at det er ingen begrensninger på hvor mange som tar kontakt med kundesenteret samtidig.

Sikkerheten øker betraktelig med kunstig intelligens

Kunstig intelligens spiller en avgjørende rolle i å opprettholde sikkerheten på nettcasinoer. Ved hjelp av avansert mønstergjenkjenning kan kunstig intelligente sikkerhetssystemer identifisere mistenkelig aktivitet som forsøk på svindel eller hacking i sanntid. Dette gjør det mulig å reagere raskt og minimere risikoen for tap.

Ansvarlig spilling er også en viktig prioritet for nettcasinoer, og  kan bidra ved å overvåke spillernes atferd. Algoritmer kan oppdage tegn på problemspill som overdreven tidsbruk eller uvanlige innskuddsmønstre, og deretter gi spilleren varsler eller anbefalinger om å ta en pause.

I tillegg vil kunstig intelligens spille en vesentlig rolle innen å forbedre krypteringsteknologier, noe som sikrer at spillernes personlige og økonomiske data forblir trygge. Med kontinuerlig overvåkning kan systemet oppdage og forhindre sikkerhetsbrudd før det skjer. Dette gjør at spillere kan føle seg trygge når de bruker nettcasinoer, vel vitende om at deres informasjon og aktiviteter er beskyttet av den nyeste teknologien.

Fremtiden for kunstig intelligens i casinobransjen

I dag kan vi få kunstig intelligente systemer til å skrive lange tekster for oss, produsere biler og videoer ved å bare be om det vi ønsker. Spillutviklere i dag jobber med kunstig intelligens for å redusere arbeidet med å utvikle spill for å redusere kostnader. Men hva hvis vi kunne utvikle våre egne casinospill med kunstig intelligens?

Dette kommer til å bli en virkelighet i fremtiden. Systemet er oppsatt selvfølgelig på visse kriterier, og for eksempel tilfeldige tallgeneratorer og en en viss RTP og beregnet gevinstutbetalinger for symboler på spilleautomater og lignende. Med kunstig intelligens kan la deg velge tema, hvilke funksjoner du vil ha med i spillet.

Konklusjon

Med så mange nye systemer som utvikles med kunstig intelligens for tiden, viser teknologien et stort potensial for å forbedre spillopplevelsen og kundeservice på nettcasino. Allerede er det flere aktører som har benyttet seg av nye kunstig intelligente løsninger for å forbedre sine tjenester, og flere vil nok komme på banen etter hvert for å gi en mer tilpasset spillopplevelse, og bedre kundeservice for spillere uavhengig av språk og kultur.