Purre

Purre er en grov grønnsak som er rik på både C- og K-vitamin, i tillegg til mineralene magnesium, jern og kalium.  De har lavt kalorinnhold, men høy grad av fiber, noe som gjør at de metter godt, både sjel og samvittighet.

Purre var tradisjonelt en vintergrønnsak, men kan nå, som alle grønnsaker, fåes hele året. Purre kan fint oppbevares i opp til 2 uker i kjøleskap.

Ettersom du nå kan se hvor godt for deg det er med purre, er det på høy tid å også bruke den i matlagningen. Jeg har derfor samlet en rekke oppskrifter her.

Potet- og purresuppe – er en av mine absolutt favoritter på en kald høst- eller vinterkveld. Det skader ikke at dette er en skikkelig fettfattig suppe. For en ekstra og spennende smak pleier jeg å tilsette litt gorgonzola-ost. Jeg liker også å servere suppen med baconbiter og grove rundstykker eller brødskiver til.

Purrepai – en herlig oppskrift på en herlig og enkel pai som faktisk kan være ganske sunn. Jeg lager denne paien med en herlig butterdeig, og egge-fyll med bacon og purre, som jo kanskje ikke er det sunneste. Men du kan, som sagt, enkelt lage en sunnere bunn og bytte ut bacon for en sunnere versjon

Print Friendly, PDF & Email